نيکو رزبرگ

آغاز رسمی فرمول یک قهرمانی جهان ۲۰۱۴ در ملبورن

فصل جديد رقابت‌هاي فرمول يك با قهرماني نيكو رزبرگ، راننده آلماني مرسدس در گرند پري استراليا آغاز شد و سباستين فتل، قهرمان بي رقيب چند فصل اخير حتي نتوانست از خط پايان عبور كند. رزبرگ كه مسابقه را پشت سر هم تيمي‌اش، لوئيس هميلتون آغاز كرد، خيلي زود توانست خود را به خط يك برساند و پس از آن هم اجازه نداد كسي از او پيشي بگيرد.

رزبرگ كه تصور نمي‌كرد در اولين گرندپري، به چنين قهرماني راحتي برسد، بعد از عبور از خط پايان در ارتباط راديويي با هم تيمي‌هايش گفت: فوق‌العاده بود. عجب ماشيني برايم درست كرده‌ايد. عجب ماشيني. او همچنين بعد از بالا بردن اولين جام فصل، به خبرنگاران گفت: اين فوق‌العاده است كه با چنين ماشيني رانندگي كنيد. اتومبيل ما بسيار سريع و البته قابل اعتماد است.
دنيل ريكاردو، ديگر راننده تيم ردبول هم با بدشانسي نتوانست رتبه دومش را حفظ كند. او كه برابر هموطنانش مسابقه مي‌داد، بعد از رزبرگ از خط پايان عبور كرد اما با بررسي فني اتومبيلش، مشخص شد كه ميزان سوختي كه به موتور اتومبيلش مي‌رسيد، بيش از حد مجاز قوانين سال 2014 بود و به همين دليل از رده بندي كلي حذف شد.

اين فرصتي را براي كوين ماگنوسن، راننده تيم مك لارن فراهم كرد تا به جاي رتبه سوم، در جاي دوم قرار بگيرد و جنسن باتن، هم تيمي ماگنوسن روي پله سوم ايستاد. اما اتفاقات غيرمنتظره اولين گرندپري فصل، براي دو مدعي اصلي قهرماني رخ داد و باعث شد تا آنها هيچ امتيازي از اين مسابقه به دست نياورند. هميلتون و فتل دچار مشكلاتي در سيلندرهاي خودروهاي‌شان شدند و از همان ابتداي مسابقه از بقيه راننده‌ها عقب افتادند.
البته راننده آلماني فراري مطمئن است كه شرايط به زودي تغيير خواهد كرد و اتومبيلش در شرايط بهتري قرار خواهد گرفت: ما دچار مشكل شديم و درك نمي‌كنيم كه چه اتفاقي رخ داده است. در يك مقطع فكر كردم كه اندكي بهتر شده‌ايم اما اكنون مشخص شده كه مشكلي جدي در موتور اتومبيل وجود دارد. البته مطمئنا رفع خواهد شد.

كنار رفتن ريكاردو از رده‌بندي كلي، اين فرصت را هم براي فرناندو آلونسو ايجاد كرد تا خود را به جايگاه چهارم برساند و در همان گرندپري ابتدايي، 12 امتياز از فتل پيش بيفتد.

اما شايد بتوان بهترين راننده روز نخست را والتري بوتاس، راننده فنلاندي ويليامز معرفي كرد كه به‌رغم دو بار خارج شدن از پيست، در نهايت توانست خود را به رتبه پنجم برساند. او در بار دوم به دليل برخورد به ديواره كنار پيست، چرخ عقب سمت راستش را از دست داد اما بعد از بازگشت به پيست، توانست جايگاه خوبي به دست بياورد.

با توجه به نتايج روز اول، تيم مك لارن با 33 امتياز در رتبه اول قرار گرفت و مرسدس با 25 امتيازي كه رزبرگ به دست آورد، دوم است. فراري هم با 18 امتيازي آلونسو و رايكونن، در رتبه سوم ايستاده است؛ رده‌بندي‌اي كه مطمئنا تا پايان فصل تغييرات زيادي خواهد داشت.

برنامه کامل فرمول يک قهرماني جهان در سال 2014 :
16 مارس: جايزه بزرگ استراليا در ملبورن
30 مارس : جايزه بزرگ مالزي در سپانگ
6 آوريل : جايزه بزرگ بحرين در صخير
20 آوريل : جايزه بزرگ چين در شانگهاي
11 مه : جايزه بزرگ اسپانيا در بارسلونا
25 مه : جايزه بزرگ موناکو
8 ژوئن : جايزه بزرگ کانادا در مونترال
22 ژوئن : جايزه بزرگ اتريش
6 ژوئيه : جايزه بزرگ انگليس در سيلوراستون
20 ژوئيه : جايزه بزرگ آلمان در هاکن هايم
27 ژوئيه : جايزه بزرگ مجارستان در بوداپست
24 اوت : جايزه بزرگ بلژيک در فرانکورشام
7 سپتامبر : جايزه بزرگ ايتاليا در مونزا
21 سپتامبر : جايزه بزرگ سنگاپور در مارينا بِي
5 اکتبر : جايزه بزرگ ژاپن در سوزوکا
12 اکتبر : جايزه بزرگ روسيه در سوچي
2 نوامبر : جايزه بزرگ آمريکا در اوستين
9 نوامبر : جايزه بزرگ برزيل در اينترلاگوس سائوپائولو
26 نوامبر : جايزه بزرگ ابوظبي در ياس مارينا

 

مشاهده: جدول رانندگانجدول تیم ها


Posted

in

,

by

Comments

Leave a Reply